Regeneracja tarcz hamulcowych – dlaczego może być potrzebna i kiedy jej wykonanie jest konieczne?

Jeżeli zdarza się, że podczas hamowania, szczególnie w przypadku większej prędkości czujesz, że pedał hamulca pulsuje, co nie jest związane z działaniem ABS, a dodatkowo odczuwasz szarpanie i wibracje na kierownicy spodziewaj się, że masz do czynienia z biciem tarcz hamulcowych, które może skutkować koniecznością ich wymiany – czy istnieje jednak inne rozwiązanie problemu? Sprawdź!

Toczenie tarcz jako alternatywa dla wymiany

Kiedy zaobserwujemy w swoim samochodzie przedstawione wcześniej problemy, nie pozostaje nam nic innego jak odwiedzić dobry warsztat samochodowy (najlepiej taki, który zajmuje się także toczeniem tarcz). Mechanik stwierdzi czy nasz problem rzeczywiście związany jest z tarczami, a jeżeli okaże się, że tak przystąpi do ich oceny. W przypadku kiedy ich grubość okaże się wystarczająca, powinien on nam zaproponować ich toczenie jako alternatywę dla zdecydowanie droższej wymiany. Jakie jeszcze warunki muszą być spełnione, żeby istniała możliwość wykorzystania toczenia? Oprócz odpowiedniej grubości tarcz, ważny jest także brak jakichkolwiek ubytków i pęknięć – tylko w takim przypadku można podjąć się toczenia.

Warto wiedzieć, że zdecydowana większość producentów tarcz hamulcowych wskazuje na konieczność ich wymiany przy każdej wymianie klocków – traktujmy to jednak jako zalecenie, ponieważ w warunkach normalnej eksploatacji tarcze hamulcowe wytrzymują okres eksploatacji dwa razy dłuższy niż klocki hamulcowe (około 60 000 km).

Toczenie tarcz hamulcowych jest procesem, który polega na zeszlifowaniu warstwy materiału, tak aby jej powierzchnia stała się gładka i płaska po obu jej stronach. W procesie tym wykorzystuje się tokarkę (co wymaga zdemontowania tarcz) lub specjalne urządzenia, które przetoczą tarcze bez konieczności ich wymontowywania z samochodu – według mechaników, ta właśnie metoda jest skuteczniejsza. Jeżeli chodzi o cenę za odświeżenie kompletu tarcz hamulcowych, to jest to wydatek około 100 – 150 zł, co jest o wiele tańszym rozwiązaniem niż ich wymiana, która może być nawet trzy razy droższa.

Zalety szlifowania tarcz, to jednak nie tylko pozbycie się problemów z biciem, to także wydłużenie ich żywotności, a także poprawa skuteczności hamowania i komfortu jazdy.

Toczenie tarcz jako rozwiązanie problemu korozji

Nie tylko charakterystyczne bicie hamulców jest zaleceniem do wykonania toczenia, jeżeli zauważymy, że na tarczach pojawia się korozja (jest ona skutkiem m. in. czasowego nieużywania pojazdu) również warto się na nie zdecydować (toczenie traktuje się wówczas jako zabieg profilaktyczny, zapobiegający pojawieniu się poważniejszych problemów w przyszłości).

Na koniec ważna rada: Jeżeli okaże się, że tarcze nie nadają się już do regeneracji, nie oszczędzajmy podczas zakupu nowego kompletu. Gorszej jakości tarcze hamulcowe zużywają się o wiele szybciej i w praktyce okazuje się, że zaoszczędzone pieniądze są jedynie złudzeniem.